mandag 7. juli 2008

Kappadokia, dag 3.




Vekking og frokost 0700, avreise 0800. 12 timer retur til Kemer sto foran oss, men vi besøkte et stensenter som siste del av besøket i dette flotte landskapet. Jorun og jeg kjøpte oss hver vår sultan-ring i 18 karats gull. Meget spesielt smykke og særegent for Cappaducia. Vi stoppet også ved en gammel skyss-stasjon langs en av Tyrkias 3 silkeveier. Hele tiden under oppholdet så vi Cappaducias høyeste fjell, Mount Erciyes (3917 m.o.h.). Det lå det enda snø på toppen. Tyrkias høyeste fjell er forøvrig Ararat på 5165 m.o.h.
Så var det samme vei tilbake via Konya (lunsj) før vi satt av våre danske og hollanske venner i Side og Alanya. Var hjemme kl. 2000. Denne turen kommer vi nok til å ta igjen også senere. Det var en flott opplevelse med natur som er vanskelig å beskrive. Som dere ser på bildet var det 3 dager hvor vi virkelig var satt noen tusen år tilbake.

1 kommentar:

Iren sa...

Bloggen er nå lest og den underholder!! Sitter dere og noterer som gale underveis? Enten det eller så sitter en av dere med klisterhjerne.
Hadde ikke lest på en stund, og jeg må si det var nervepirrende lesing dette med tollen. Jeg hadde med meg en åpnet spritflaske fra Tyrkia en gang for 15 år siden, med ca 2-3 dl igjen på; og gikk på rodt! Jeg er sikker på at Karin egentlig hadde lyst til å angre seg. Det er ikke alle som egner seg som kriminelle vettu! I alle fall ikke lærere.

Regnklem fra Iren